De nieuwsbrief als communicatietool

De digitale nieuwsbrief is een ideale communicatie tool om uw onderneming onder het voetlicht te brengen bij klanten en relaties, en het contact te onderhouden. Aanbiedingen, nieuwe dienstverlening en het genereren van traffic naar de eigen website; met een digitale nieuwsbrief is het prettig communiceren. Wanneer de nieuwsbrief wordt aangevuld met inhoud waar de ontvanger ook echt wat aan heeft, of als leuk ervaart, zal de nieuwsbrief niet snel als spam worden ervaren.

Onderstaand een setje tips en voordelen waar u wellicht wat aan heeft.

1. Een digitale nieuwsbrief is voordelig
Een digitale nieuwsbrief is een stuk goedkoper dan een papieren variant. U bespaart flink op druk- en verzendkosten. Bovendien; wanneer wordt gewerkt met een herbruikbare template zijn de kosten van nieuwe uitgaves van de nieuwsbrief goed te overzien. Wat betreft verzendkosten: zolang de aantallen niet buitensporig zijn is verzending door Stereo Focus gewoon gratis.

2. Meetbare resultaten
Wanneer u een papieren nieuwsbrief verstuurt weet u niet helemaal zeker wie de nieuwsbrief leest en of deze wordt gelezen. Wordt de nieuwsbrief gelezen, welke artikelen worden als interessant gewaardeerd en welke conceptmatige insteek valt misschien in minder goede aarde? Het is slechts gissen naar het antwoord op deze vragen. Bij een digitale nieuwsbrief daarentegen zijn resultaten goed meetbaar. Stereo Focus maakt hiervoor gebruik van Mailchimp. Om te beginnen kan in de statistieken worden getraceerd wie de nieuwsbrief heeft geopend en wie niet. Ook is het aantal doorclicks naar artikelen zichtbaar en bijvoorbeeld ook het aantal uitschrijvingen wordt in beeld gebracht.

3. Traffic naar de website genereren
De respons van een nieuwsbrief is hoog te noemen, zeker rekening houdende met de toename van het aantal bezoekers aan de website. Nieuwsberichten in een nieuwsbrief zullen in veel gevallen teasers zijn die middels een doorclick verwijzen naar het volledige artikel op de website. Hierdoor wordt de ontvanger tevens met andere content in aanraking gebracht. Natuurlijk kunnen ook linkjes naar het Twitteraccount of bijvoorbeeld de Facebook pagina worden opgenomen.

4. Zelf het moment van versturen bepalen
Met een digitale nieuwsbrief is het moment van versturen heel exact te bepalen. Misschien heeft u elke donderdag een aantal voordeelacties in uw winkel? Verstuur de mail dan woensdagavond of donderdagochtend en vervolgens is uw nieuwsbrief één van de eerste in de mailbox van de ontvanger. Last minute een paar gratis kaarten weggeven voor een populair event op de vrijdagavond? Vrijdagmorgen versturen lijkt dan interessant.

5. Zorg voor passende content
Een nieuwsbrief met alleen maar schreeuwende aanbiedingen zal weinig waardering opleveren. Zorg zodoende voor content die de nieuwsbrief voldoende interessant maakt. Denk bijvoorbeeld aan het delen van kennis of het weggeven van tips of adviezen die voortkomen uit uw dienstverlening. Iets waar de gebruiker ook daadwerkelijk wat aan heeft. Andere voorbeelden van interessante content: kortingsacties, kortingsbonnen, prijsvragen of het weggeven van gratis goodies aan de eerste vijf personen die reageren. In het laatste geval: meteen een opening voor het aangaan van een dialoog.

6. Inschrijven, uitschrijven en een online versie
Net als audio op een website die niet uit is te zetten, is het voor ontvangers heel vervelend als het niet mogelijk is je uit te schrijven voor de nieuwsbrief. Natuurlijk is het fijner als ontvangers blijven, maar geef ze in ieder geval de mogelijkheid zich uit te schrijven voor de nieuwsbrief. Natuurlijk kunt u een nieuwsbrief versturen aan uw bestaande relaties, maar maak het ook mogelijk nieuwe ontvangers te werven. Dit via een aanmeldingsformulier op een website. Tot slot is het raadzaam ook altijd een online versie van de nieuwsbrief aan te bieden. Natuurlijk dient een nieuwsbrief te werken in de meest gebruikte email clients. Desalniettemin kan het gebeuren dat een gebruiker bepaalde instellingen aan heeft staan waardoor de website minder goed leesbaar is in de mailbox. Deze is via een linkje dan altijd nog online te bekijken. Daarnaast kunnen niet leden worden geattendeerd op de online variant waardoor ze hopelijk geïnspireerd worden zich voor de nieuwsbrief in te schrijven.

Heeft u specifieke vragen over het versturen van nieuwsbrieven of eens vrijblijvend brainstormen over de mogelijkheden? We horen het graag!

-

Herman Grendelman – Creative Director
Stereo Focus | Marketing & Reclamebureau
Zwolle

Comments

comments

css gallery