De plank misslaan op YouTube

Hoe marketingbudget hopeloos kan falen ondervond ik deze week aan den lijve toen een maatje me enkele filmpjes op YouTube wilde tonen. Advertising van de oude school ingezet binnen nieuwe media die volledig de plank misslaat. Dit keer was het een jongen van Wella New Wave die roet in het eten gooide. Style, attract, play zeggen ze dan. Nou, niks van je playen geblazen dat filmpje…

U kent het wel. Een filmpje opzoeken op YouTube, aanklikken, en waar je verwacht dat het filmpje start, is het een commercial die je enthousiasme in de kiem smoort. Zo nu en dan kan het helpen de pagina te verversen. De pagina wordt dan opnieuw geladen en met een beetje geluk bijft de commercial die voorafging in tweede instantie achterwege. Helaas, YouTube kent dit trucje ook en steeds vaker werkt dit niet.

Niet die videoclip van Evenwicht of die bloopercompilatie maar een jongeman die heeft besloten zijn haar voortaan maar te gaan stylen met New Wave van Wella. Zijn haar zit goed maar wat zeggen mijn gedachten over het merk wat de jongeman promoot? Precies, het merk stoort me. Het zit me in de weg. Gooit een barrière op, ergert me en het merk wordt vanaf heden geassocieerd met irritatie. ‘Wacht even hoor’, zegt m’n maatje ongeduldig, ‘irritante reclame’. Zucht. We hebben pech. Ook de drie filmpjes die volgen worden allen voorafgegaan door dezelfde storende commercial. Ongelooflijk dat deze vorm van adverteren door een dergelijk merk word ingezet!

Zeker gezien de doelgroep – in hoge mate vertegenwoordigd door generatie y – en de consument in het algemeen welke steeds kritischer staat tegenover reclame en marketing van producten in het algemeen. Zoals ik hier lees: ‘In a recent study, advertising professionals were ranked the second-least-trusted professionals in the world, right after politicians’. Ik heb de bron niet nagetrokken maar ik kan het me goed voorstellen.

Een merk hoort te bedienen en me te behagen. Het dient me te behagen zodat ik me er graag mee identificeer, het toevoeg aan mijn identiteit en het merk graag uitdraag aan mijn omgeving. Een merk zoals Nike met haar fraaie motion graphics en voetbal commercials heeft het goed begrepen. ‘Die nieuwe commercial van Nike al gezien? Nee? Moet je even op m’n Facebook kijken.’ Ook Levi’s timmert op de juiste manier aan de weg op haar Facebook pagina. Geen reclame of advertenties maar meedoen met de doelgroep ‘Now is our time, We’re making positive change’. Het merk wordt op de juiste manier geladen zonder storend te zijn. Zonder me te vervelen met pushende advertenties of commercials waar de commerciële doelstellingen vanaf druipen.

En dat potje Wella wat ik straks tegenkom bij de drogist? ‘Ah daar heb je dat irritante reclamefilmpje ook weer, jou sla ik over vriend.’ Vervolgens gaat ook ondergetekende maar eens op zoek naar een paar nieuwe Nike’s. Deze website vond ik immers erg fraai, mooi beeld en een strak stukje navigatie. Zo werkt dat. I’m in!

Herman Grendelman – Creative Director
Stereo Focus | Marketing & Reclamebureau
Zwolle

Comments

comments

css gallery