Gelezen: Indie Brands

Wie bouwt aan merken of met het idee speelt een nieuw merk te brengen, moet vooral Indie Brands van Anneloes van Gaalen lezen. Zoals de ondertitel aangeeft, verhaalt het boek over ’30 independent brands that inspire and tell a story.‘ Het portretteert creatieve entrepreneurs die hun droom waarmaakten, staat bol van fraaie fotografie en vertelt het verhaal achter het ontstaan en succes van bijzondere merken. Hoe kwamen ze tot stand en waarom? Hoe werden ideeën geboren en wat is hun bestaansrecht?

Het zijn allen onafhankelijke merken geboren uit passie, liefde voor het product of de drang iets te brengen wat mooier is. Of beter. Of leuker. Dit boek lezen en bekijken is jezelf onderdompelen in een bad gevuld met inspiratie. Een warm bad wat aanzet tot het uitwerken van ideeën en het tot stand brengen van dromen en idealen.

Mooie voorbeelden

Twee Duitse jongens die hun eigen cola merk lanceerden. Het alternatieve fritz-kola tussen de Amerikaanse iconen werd een groot succes. Al snel werden ook ander smaken gebracht. Christiaan Maats en zijn bijzondere schoenen, Jean-Philippe Pete bracht zijn eigen merk spijkerbroek en waar komen die fietsen van Johnny Loco nou eigenlijk vandaan? Ook tech wordt niet vergeten. WeTransfer van Nalden. Groot geworden door eenvoud, het achterwege laten van toeters en bellen en bovendien: toegevoegde waarde. Grote bestanden versturen per email, dat werkt vaak niet. WeTransfer werkt prima. John’s phone, een merk waar eenvoud en design samenkomen. Een telefoon zonder wap, wup of whatever. Bellen en verder niets, een doelgroep bleek aanwezig. Het bekende Threadless werd geboren uit liefde voor vormgeving en het t-shirt. Een paar vrienden die leuke dingen maakten. Threadless hanteert een uniek business model waarbij de community achter het merk een centrale rol speelt. Gestart als hobby, inmiddels een online shirtshop waar miljoenen dollars in omgaan.

In het boek veel aandacht voor Nederlandse merken. Mooie verhalen zijn die van het koekjesmerk John Altman en het fraaie champagnemerk Zarb. Beiden van eigen bodem.

Koekjes: John Altman

Het bekende Amsterdamse reclamebureau Gummo bracht een eigen merk fair trade koekjes. In San Francisco kwamen Hajo de Boer en Onno Lixenburg – de eigenaren van het reclamebureau – een hippie op leeftijd tegen. De man besteedde zijn tijd voornamelijk aan het uitdelen van koekjes. Een merk werd geboren:

“And although the man’s real name wasn’t John Altman, his recipe and outlook on life would form the real inspiration for the brand. Most people spend their lives chasing money or trying to achieve some some sort of status. What struck us both about ‘John’ is that he had zero interest in any of that. And then it dawned on us that his philosophy on life, this idea of spreading the love, could be applied to all sorts of things and could even form the basis of a brand.”

Toen – terug in Nederland – het reclamebureau voor een huisstijl werd benaderd door een leverancier van koekjes, werd gevraagd of ze voor de opdracht betaald konden worden in koekjes. Het merk John Altman en de bijbehorende koekjes was geboren. In eerste instantie een leuke gimmick voor het bureau. Een weggevertje aan relaties en klanten. Echter, even later vonden de koekjes al snel hun weg naar de consument. Een geslaagde marketingcampagne werd gedragen door het bijbehorende boek ‘What would John do? Flour Power – Baking you way to happiness.’

www.gummo.nl
www.johnaltman.nl

Mooie champagne: Zarb

Een ander independent brand van Nederlandse makelij werd gebracht door THEY. Ook al een reclamebureau uit het Amsterdamse. Wat te drinken op een vrijdagmiddagborrel? Champagne. Wat dronk het reclamebureau nadat een pitch werd verloren? Champagne. Bij THEY drinkt men zo nu en dan wel eens champagne. En de rest van Nederland? Twee keer per jaar? Alleen met de jaarwisseling? Dat kan toch best wat vaker? Brainstorms werden ingelast en een nieuw champagnemerk geboren: Zarb. Unieke vormgeving, remarkable in vergelijking met andere champagnes en geen rommel in de fles: ‘The champagne comes from the 300-year-old vineyard of the Baron Family in the Marne valley in France.’ Het merk vond zijn weg naar de markt en timmert ook vanuit commercieel oogpunt goed aan de weg. Een flesje bestellen doe je bijvoorbeeld hier.

www.they.nl
www.zarbchampgane.com

Comments

comments

css gallery