Gelezen: Rework

Deze week las ik een interessant boekje getiteld Rework Een uitgave die valt onder de categorie ‘een aanrader voor een ieder die voor zich zelf gaat beginnen of actief is als ondernemer’. Een plezant boekje geschreven door de oprichters en uitbaters van 37signals. Een onderneming die toegevoegde waarde brengt in online software. Vooral bekend van hun online projectmanagement tool Basecamp.

Voor jezelf beginnen of aan de slag als entrepeneur en op zoek naar wat tekst die je handvaten biedt bij het tot uitvoering brengen van ideeen? Al snel raak je bedolven onder dikke bijbels gevuld met stugge SWOT analyses, het opzetten van een begroting waarbij de natte vinger diep in de toverhoed verdwijnt en worstel je met hoofdstukken over investeringsbegrotingen, voor jou overbodige distributiekanalen en solvabiliteit. Help, ik zocht een paar handvaten. Mijn oh zo concrete idee wordt ondergesneeuwd. Mijn A4tje wordt door de blender gehaald, de snippers weer bij elkaar zoeken is een hels karwei…

Zo niet Rework. Op een prettig leesbare manier – it’s good fun – wordt gehakt gemaakt van schadelijke overdaad die betoogt je te helpen maar je verder van huis brengt. Is een investeringsbegroting een must voor de startende copywriter? Is het echt nodig om een wollig businessplan te maken voorzien van managementsamenvatting en voorwoord als ik zelf mijn ideeen kan vangen op een enkel A4? Nee dan de forecast. In grote lijnen heb ik een idee waar ik het de komende maanden van moet hebben. De eerste opdrachten zijn binnen en ik heb een idee waar vervolgens mijn kansen liggen. Maar is het echt nodig om te gaan voorspellen welke omzet ik over zes maanden schrijf en in hoeverre is dit realistisch? Of zoals Rework het zelf zegt: ‘What you really need to do is stop talking and start working’

Rework is vooral een boekje over werken. De auteurs zijn van het kaliber ‘niet lullen maar poetsen’. Hoe dingen aan te pakken en wat vooral niet te doen. In het groot maar vooral ook in het klein. ‘Long lists don’t get done’, een paragraaf binnen het onderdeel Productivity. De Things to do list, we kennen ‘m allemaal en we beginnen allemaal met de easy stuff om vervolgens te eindigen met de grote brokken waar we tegen op zien. Leuk ook zijn de lange lijstjes gevuld met twintig items. Are they really getting done of toch maar liever een kleiner lijstje maken? Naast Productivity zijn er hoofdstukken genaamd Competitors, Promotion en Hiring. Onderwerpen die spelen binnen iedere onderneming voorzien van praktische handvaten. Handig, herkenbaar en lekker concreet.

Dat Rework naast interessant ook vooral prettig lezen is waar bij de glimlach regelmatig doorschiet in een schaterlach bewijst onderstaand lijstje in het hoofdstuk met de al even grappige titel: ‘Meetings are Toxic’.

The worst interruptions of all are meetings. Here’s why:

- They’re usually about words and abstract concepts, not real things.
- They usually convey an abysmally small amount of information per minute.
- They drift off-subject easier than a Chicago cab in a snowstorm.
- They require thorough preparation that most people don’t have time for.
- They frequently have agendas so vague that nobody is really sure of the goal.
- They often include at least one moron who inevitably gets his turn to waste everyone’s time with nonsense.
- Meetings procreate. One meeting leads to another meeting leads to another…

Een aanrader!

-

Herman Grendelman – Creative Director
Stereo Focus | Marketing & Reclamebureau
Zwolle

Comments

comments

css gallery