Twitter: een inleiding en 5 tips

Twitter: van buzzword tot volwassen medium met volop potentieel. Inmiddels weet iedereen wel wat Twitter is en wat je er mee kan. Een uitgebreide inleiding lijkt dan ook niet nodig. Maar toch: voordat onderstaand 5 relevante tips aan bod komen, een kort overzicht:

Twitter in een notendop

Twitter is een sociaal netwerk waar gebruikers korte berichten delen met andere gebruikers. Tweets bestaan uit 140 karakters. Een twitteraar heeft followers. Dit zijn andere twitteraars – mensen dan wel organisaties – die ‘geabonneerd’ zijn op de tweets van de gebruiker. De tweets van twitteraars die ik volg verschijnen onder elkaar in een timeline. Heeft een Twitteraar 100 followers, dan verschijnt een verzonden tweet dus bij 100 followers in de timeline.

Door gebruik te maken van het @ is een persoonlijke tweet te plaatsen of te reageren op een tweet van een ander. Op deze manier kan een conversatie worden gestart en is in principe iedereen te bereiken. Tot slot kan met de hashtag (#) worden gezocht op onderwerp en kunnen tweets worden geretweet.

Klinkt leuk maar hoe ga ik nou effectief te werk met dit medium? Zakelijk twitteren, onderstaand 5 relevante tips.

1. Zorg voor relevante Tweets.

Zeker als het gaat om zakelijk Twitteren: zorg voor relevante Tweets. Net als bij netwerken gaat het in eerste instantie vooral om geven, op een plezierige manier kennismaken. De ander ergens mee helpen resulteert in een click en wie weet komt er in een later stadium iets uit voort. Zo ook met Twitter. Alleen maar verkoopgerichte tweets die doorverwijzen naar aanbiedingen worden gezien als spam. Al snel zal het aantal followers afnemen. Plaats tweets die verwijzen naar interessante artikelen of het eigen weblog waar de expertise van de achterliggende onderneming in naar voren komt. Geef kortingen weg via Twitter, geef relevante tips weg waar followers ook daadwerkelijk wat aan hebben en maak gebruik van foto en video om tweets te verrijken en dus interessanter te maken. Tot slot, humor. Met Twitter een glimlach forceren doet meer dan weinig relevante informatie presenteren.

2. De kracht van de Retweet.

Wanneer ik een interessante tweet voorbij zie komen heb ik de mogelijkheid deze te retweeten. Dit gaat natuurlijk ook op voor de eigen tweets. Het grote voordeel: Een tweet die wordt geretweet komt onder de aandacht bij Twitter gebruikers die niet tot de eigen followers behoren. Vraag is dus: wanneer worden mijn tweets geretweet? Met name grappig geformuleerde tweets met humor en verwijzingen naar relevantie of anderszins boeiende of opvallende content worden geretweet. Gebruik ook niet teveel karakters, vaak willen gebruikers bij een retweet zelf nog iets toevoegen aan de tweet. De volle breedte van 140 karakters gebruiken belemmert dit. Tot slot: zelf aan de lopende band tweets van anderen retweeten is niet raadzaam, authenticiteit spreekt meer aan. Daarentegen geldt ook op Twitter “help jij mij dan help ik jou”. Waneer ik iemand retweet zal die ander eerder geneigd zijn ook mijn tweets eens te retweeten.

3. Hoe krijg ik meer volgers?
De vraag die iedere beginnende twitteraar zichzelf stelt. Het advies is simpel: begin met het volgen van andere twitteraars en in veel gevallen zullen ze terugvolgen. Zorg natuurlijk wel voor relevante followers. Vakgenoten waar kennis mee gedeeld kan worden en natuurlijk potentiƫle opdrachtgevers waarbij je de eigen dienstverlening graag onder de aandacht brengt. Wees in het begin niet te zuinig. Begin bijvoorbeeld met het volgen van 200 andere twitteraars en kijk of er terug wordt gevolgd. Om de verhouding tussen volgen en gevolgd worden wel enigzins in balans te houden, is het geen probleem om af en toe weer een paar twitteraars te ontvolgen. Begin hierna weer met het volgen van een aantal nieuwe personen of organisaties en zo wordt gestaag doorgebouwd aan een collectief wat de eigen tweets te zien krijgt.

4. Link naar de eigen website
Twitter is een ideale tool om prospects / followers naar de eigen website te triggeren. Dit door een tipje van de sluier op te lichten en vervolgens een linkje te presenteren. De mens is nieuwsgierig dus bij een beetje goed geformuleerde teaser wil men weten wat er achter schuil gaat. Nieuwe aanbiedingen? Presenteer niet de aanbiedingen maar zeg; “Nou met deze aanbiedingen kunnen we de tent beter sluiten + het linkje naar de site. De formulering hangt natuurlijk af van het imago en de doelgroep van de onderneming. In ieder geval: veel minder verkoopgericht in tegenstelling tot het los van elkaar tweeten van de aanbiedingen. Leuker gebracht ook. Zijn prospects eenmaal op de site dan worden ze tevens geconfronteerd met andere content.

5. Twitter en de huisstijl
Zorg voor herkenbaarheid. Wees niet de zoveelste grijze muis die met een onduidelijke foto in de tijdlijn voorbij komt. Gebruik een opvallende foto of in het geval van een organisatie of merk een netjes gepositioneerd logo als avatar. Tevens is het mogelijk om de achtergrondafbeelding van de twitter pagina te stylen, zorg voor een duidelijk omschrijving van het account en neem een linkje naar de eigen website op. Misschien wel een aardig voorbeeld / promo uit eigen doos: onze eigen Twitter pagina is te vinden op http://www.twitter.com/stereofocus

Meer weten over Twitter? Vragen, opmerkingen, aan de slag met een campagne? Roept u maar, we horen het graag!

Comments

comments

css gallery