twitter vs gewoon zwolle!

De kracht van Twitter als marketingtool werd afgelopen maand weer eens goed duidelijk gemaakt door het team van gewoon zwolle! Gewoon Zwolle? Zwolle; what about it eigenlijk? Ook als inwoner van Zwolle vind ik het allemaal maar heel gewoon, maar hoe bijzonder is Zwolle eigenlijk?

Je staat er niet bij stil maar het mag best eens gezegd worden: Culinair is het in Zwolle bijzonder goed toeven, de #1 hiphop stad van Nederland en dat bevrijdingsfestival is het grootste van Nederland. Zwolle is groen en de oude binnenstad is een ware parel met een rijke geschiedenis. En als we gaan winkelen? Oei, dat is toch eigenlijk nog best een bijzonder gevarieerd winkelaanbod. Alleen maar de bekende ketens? Niet in Zwolle!

Gewoon zwolle! dus. Een initiatief van enkele bekende Zwollenaren om de eigen stad eens goed op de kaart te zetten. De missie: Zwolle vanuit eigen kracht, mèt draagvlak op de kaart zetten, en het verzamelen van opinie om hier vervolgens ook wat mee te doen. Wat vinden we van Zwolle? Wat kan er beter en wat kan er misschien anders? Er werd gevraagd op de website gewoonzwolle.nl je mening te geven. De eerste resultaten zijn hier zichtbaar.

De campagne ging van start met het het followen van een flinke hoeveelheid Zwolse Twitteraars. Wat doe je als gebruiker van Twitter als je een boodschap krijgt dat een nieuwe follower zich heeft gemeld? Precies, de mens is nieuwsgierig. Je kijkt wie deze nieuwe follower is. In het profiel stond een triggerende tekst over een nieuw Zwols initiatief wat over enkele dagen live zou gaan. Nieuwsgierig? Volg ons dan! Binnen no time had het initiatief honderden volgers. Volgers die tot de livegang werden voorzien van nieuwsgierig makende tweets en updates. Zoals onderstaand:

‘gewoon zwolle
Krijgen snel meer volgers uit Zwolle! Bijzonder online! Donderdag 8 september …. #tromgeroffel … gewoon zwolle! Volg en RT … dank!’

‘gewoon zwolle
140 followers uit vooral Zwolle binnen ‘n paar uur? Wat gebeurt er in #038? Donderdag onze ‘coming out’. Volg ons + RT … bijzonder welkom!’

Vervolgens werd er een hoop geretweet waardoor de sneeuwbal alleen maar verder rolde. Voor livegang was al een behoorlijke buzz gaande. Op 8 september ging gewoon zwolle! live en stormden followers richting de website. Was de rol van Twitter hiermee afgerond? Nee hoor:

‘gewoon zwolle
Wij willen Zwolle beter op de kaart zetten! Ga naar www.gewoonzwolle.nl en lees hoe en waarom! Doe jij ook mee? @twitternaam

Na livegang van het initiatief werd Twitter gebruikt voor het aangaan van een dialoog en verdere promotie van het initiatief. Eind September werden meningen die via de website binnenstroomden verzameld en aangeboden aan het college van B&W. En het afsluitende feest in Hedon? Even Twitter open gooien en binnen no time was het uitverkocht.

Ik ben benieuwd of het initiatief een vervolg krijgt maar voor nu: respect en bewondering voor de initiatiefnemers die dit initiatief tot een laaiend enthousiast succes wisten te maken. Een fraaie missie en een hele strakke lancering. Waar slimme inzet van Twitter en andere social media al niet toe kan leiden. Een fraai initiatief, in ons mooie Zwolle de gewoonste zaak van de wereld.

-

Herman Grendelman – Creative Director
Stereo Focus | Marketing & Reclamebureau
Zwolle

Comments

comments

css gallery