Vindbaar zijn in Google, wat kan ik zelf doen?

Afhankelijk van budget kunt u er voor kiezen een bureau in te schakelen die uw website onder handen neemt. Keuze alom, het wemelt van de SEO specialisten. “Kan ik zelf ook iets doen om mijn website beter vindbaar te maken? Jazeker wel, onderstaand enkele tips.”

1. Gebruik de juiste zoekwoorden

Grote kans dat uw website is uitgerust met een content management systeem. Met dit cms kunt u eenvoudig zelf de teksten op de website bijhouden. Met een beetje gevoel voor copywriting kunt u in dit geval zelf een eerste stap maken met het verwerken van geselecteerde zoekwoorden waar uw onderneming op gevonden wil worden.

Het bepalen van zoekwoorden: kruip in de huid van uw potentiële klant, hoe gaat deze te werk? Vermijd teveel vaktermen. Iemand die zijn website beter vindbaar wil laten maken zoekt in veel gevallen niet op ‘seo’ of ‘seo specialist’ maar op ‘website vindbaar maken in Google.’ Ook uw merknaam zal in veel gevallen niet bekend zijn, wel zoekt de prospect op de omschrijving van de dienstverlening die uw merk uitoefent. Dus niet ‘ABC Cleaning Service Zwolle’ maar wel ‘schoonmaakbedrijf Zwolle’. Selecteer niet teveel zoekwaarden maar hou het bij een klein setje. Voer deze consistent door in de gehele website en test de resultaten. Met behulp van Google Analytics ziet u hoeveel traffic binnenkomt op bepaalde zoekwoorden. Denkt u in tweede instantie dat andere zoekwaarden beter zullen scoren? Voer ze dan door en bekijk in Analytics het resultaat van de verandering. Op deze manier kunt u aanpassen en finetunen totdat een succesvol resultaat ontstaat.

Tot slot zijn er handige tooltjes waarmee zoekwoorden kunnen worden geselecteerd. Een voorbeeld is de gratis Adwords tool van Google.

2. Zorg voor regelmatige updates

Een website die regelmatig wordt voorzien van nieuwe content wordt door Google hoger aangeslagen dan een website die stilletjes staat te verstoffen. Voeg dus regelmatig nieuwe content toe. Heeft u een nieuwssectie op de website? Vul deze met nieuws over uw onderneming maar ook algemene bijdragen, waar u tevens uw geselecteerde zoekwoorden in kwijt kunt, kunnen hier prima plaats nemen. Naast een up to date nieuwsoverzicht weet ook Google deze activiteiten te waarderen.

3. Integreer een weblog

Het toevoegen van de juiste zoekwoorden en uw website regelmatig updaten. Een zeer geschikte tool om beide doelstellingen gestalte te geven is het toevoegen van een blog aan uw website. Maakt uw site gebruik van een cms of draait deze op bijvoorbeeld Joomla of WordPress, dan is de kans groot dat uw webdesigner zonder erg veel moeite een weblog in uw bestaande website kan integreren. Stereo Focus wordt graag gevonden op de term Zwolle. Ongemerkt kwam het woord in deze blogpost al een aantal keer voorbij!

4. Zorg voor de juiste titel

Zorg voor de juiste titel van de website en sterker nog: zorg dat er überhaupt een titel aanwezig is! Nog steeds zijn er erg veel websites zonder titel. Een gemiste kans. Nog steeds is de titel van een website een zwaar meewegende factor binnen de beoordeling door Google. De titel van de pagina staat in de HTML van uw website tussen de title tags. Kijk naar de zoekwoorden waar u graag op gevonden wilt worden, en verwerk deze tot een krachtige zin. Het stapelen van een sloot keywords is minder raadzaam. Immers: de prospect die door de zoekresultaten heen gaat, zal eerder kiezen voor het aanklikken van een heldere catchphrase die duidelijk omschrijft wat hij of zij kan verwachten, dan een verzameling woorden waar weinig uit op te maken valt. Voeg naast het omschrijven van dienstverlening of producten ook de plaatsnaam toen. Eventueel als laatste woord achter een staand streepje. Of het nou gaat om een reclamebureau, een nieuwe parketvloer of een webdesigner: in veel gevallen zullen prospects iets zoeken in de eigen regio.

5. Zorg voor inkomende linkjes

Hoe meer inkomende linkjes hoe populairder uw website. Oftewel: zorg dat zoveel mogelijk andere websites naar de eigen website verwijzen. Hoe hier een start mee te maken? Er zijn veel directories en startpagina’s waar de website veelal gratis aangemeld kan worden. Onderstaand enkele voorbeelden. Natuurlijk zijn er veel meer, vraag het aan Google en voor je het weet zijn een hoop externe linkjes aangemaakt.

http://Startpagina.nl
http://goedbegin.nl/
http://startspot.nl
http://beginspot.nl/

Een uitgebreide lijst ontvangen? Stuur Stereo Focus een mailtje.

Dat was het voor nu. Een vijftal tips waar u wellicht wat aan heeft. Natuurlijk is search engine optimalisatie meer dan bovenstaande, wellicht iets voor een volgende blogpost. Mocht u zelf aan de slag gaan met het beter vindbaar maken van uw website en vragen hebben? Over bovenstaande of misschien een ander onderdeel binnen seo? Laat gerust van u horen, we helpen u graag op weg naar betere vindbaarheid in Google.

Comments

comments

css gallery